József Attila szerelme viszonzatlan maradt. A szkizofrén
folyamat újra felgyorsult, tipikus szignifikáns élmények
jelentkeztek, a szelf és nem szelf differenciálatlanná
vált, és a költõ a megmentésére
tett jelentékeny erõfeszítések ellenére
öngyilkos lett.
Míg az elsõ esetben valós tárgyvesztés
és tárgyreprezentációk elvesztése kombinálódik,
a másodikban a tárgytól való progresszív
visszahúzódás zajlik, és a személy szerelmek
révén próbálja újra és újra
visszaállítani és újra megszállni a
tárgyait. Az elsõ kísérlet a pszichikus szelf-reprezentációk,
a második pedig a valós én megsemmisítésével
zárult. Értelmezésem szerint mindkét eset az
elveszett tárgyak helyett próbál kárpótlást
találni, elõször a szerelem által, majd mikor
ez kudarcba fullad, akkor a differenciálatlanság felé
irányuló regresszióval. Ez utóbbi olyan fejlõdési
stádiumába vezet, amelyben a szelf és a tárgyak
összeolvadnak. Az én ezalatt mindvégig küzd azért,
hogy fenntarthassa a libidinális megszállást, hogy
belekapaszkodhasson a tárgyakba, és megvédje õket
a pusztulástól.
Más összefüggésben már írtam
arról, hogy hogyan zajlik az én differenciálatlanságot
eredményezõ regressziója, amelyben a szelf és
a nem szelf differenciálatlansága révén a tárgy
a testhõmérséklet által szerezhetõ vissza
(Bak, 1939a, b). Ebben a stádiumban a tárgyakkal való
kapcsolat az összeolvadást jelenti, és ez a testhõmérsékleten
alapul. A melegség jellemzi az anya és gyermek, vagy a család
egységét is. Az ego szempontjából a regresszió,
a libidó és az agresszió szintén nem differenciált
(Freud, 1940). Az én és a nem én melegségben
létrejövõ egysége olyan fiziológiai elõkép,
amely az egész késõbbi fejlõdésre: a
szerelmi szükségletekre és a szerelem nyelvére
is rányomja a bélyegét. Az, hogy valaki képes-e
szeretni, tudjuk, hogy az énnek anya és gyermek kettõs
egységétõl való elkülönülésétõl
függ. Ez az elkülönülés sosem teljes, az elsõdleges
azonosulás nyomai még a legfejlettebb tárgykapcsolatban
is megmaradnak.
A szkizofréniában elõforduló kiterjedt
tárgyvesztéseket tekintve kétségtelenül
arra jutunk, hogy mennyire fontos az énnek és a libidónak
a tárgyvesztésbõl fakadó regressziója,
amely a szkizofréniában visszafordíthatatlanná
válhat.
Meggyõzõdésem szerint a "szerelem" állapota
az ego nagyon korai stádiumaiból származó képeket
és érzékleteket használ fel, és egy
integrált és sértetlen ego esetében is a szelf
és a nem-szelf egybeolvasztására törekszik. A
szerelmest szinte rögeszmésen köti le kedvese arca,
és egész belsõ látásán ez
az arc uralkodik (itt emlékeztetek az idézett Goethe- és
József Attila-részletekre), ami tulajdonképpen a tárgyak
kialakulásának kezdeti szakaszába visszavetõ
regresszió, nevezetesen az anya arcának felismerése.
A szerelmi tárgy különlegessége, becsessége,
pótolhatatlansága a mindenható anya feltûnõ
alakjához visszavezetõ regressziót jelöli. A
tárgy hiányában érzett gyötrõ nyugtalanságot,
a szívszorító aggodalmat csak az a bizonyosság
enyhítheti, hogy a tárgy nem veszett el; mégpedig
leginkább a különválást semmissé
tevõ, régóta vágyott ölelés által.
Az elkülönülés folyamatának utolsó
lépcsõfoka a serdülõkorban, a genitális
éréssel következik be, hiszen ekkortól ösztönös
hajtóerõ sarkallja az egyént arra, hogy feladja az
eredeti tárgyat. A szerelem lázas állapota, a "szentimentális
ifjú szenvedélye" (Freud) rendszerint a serdülõkort
juttatja az eszünkbe. Az ego ebben a teljesen ambivalens állapotban
részben megosztja az agressziót és a libidót.
A szülõi tárgyak leértékelõdnek,
és új szerelmi tárgyak keresése kezdõdik
el. A serdülõkor libidinális pozíciói
a gyász és a boldogtalan szerelem pozícióihoz
hasonlóak (A. Freud, 1958).
Hadd ismertessem egy olyan átlagos neurotikus fiatal orvos analízisének
egy mozzanatát, aki mindeddig úgy érezte, hogy nem
képes megnõsülni. Az egyik ülésen arról
beszélt, milyen megrázkódtatást okozott neki,
hogy megtalálta egy mellrák áttételét.
Anyja rákja óta sem telt még el sok idõ, és
apja is az utóbbi idõben esett át egy koszorúér-elégtelenségen.
Akkoriban betegeskedett az analitikusa is. A fiatal orvos jól érezte
magát az akkori barátnõjével, és már-már
úgy döntött, feleségül veszi. A egyszerû
értelmezés hogy számolnia kell szülei és
analitikusa halálával, és emiatt jobban teszi, ha
megteremti saját életét megerõsítette
döntését. Hozzáteszem, hogy döntése
nem nagy érzelmi felindulásból született, hanem
azért, mert boldog volt a mennyasszonyával, és a szexuális
életük kielégítõ volt. Ez a példa
a várható tárgyvesztésekhez történõ
alkalmazkodást szemlélteti.
Témám szempontjából tanulságosabb
egy másik eset, ahol a nagyobb szerelmi zûrzavarokat szintén
jelentékeny tárgyvesztések elõzték meg.
Ezek közül az elsõ a kamaszkor végén a fivérének
elvesztése volt, akihez páciensemet ambivalens szeretet fûzte.
Ezt követte néhány év múlva az anya, és
végül a feleség halála, akit a férfi a
legjobban szeretett, és aki a legközelebb állt hozzá
az életben. Ezek és még néhány másik
tárgyválasztás mind a menekülési fantáziájának
variánsai voltak. Ezeket "feltámadási fantáziának"
neveztük, mert a serdülõkori szerelmi tárgyvesztés
jellegzetességeit viselték magukon, és a szerelemmel
halottakat kívántak feléleszteni vagy betegeket meggyógyítani.
E különbözõ kimenetelû szerelmek legtöbbjérõl
kiderült, hogy legalábbis részben az eltolt gyász
jelent meg bennük, amelyben a haldokló vagy távozó
tárgy ellen irányuló düh terelõdött
el azáltal, hogy a férfi új tárgyra talált.
Ha az eltolás sikertelen volt, az agresszió sok esetben a
szelf ellen fordult azáltal, hogy az öngyilkosság közelébe
sodródott, és különbözõ sebeket ejtett
a testén. A "rossz", frusztráló vagy eltávozó
tárgyra irányuló csalódottságot és
dühöt fájdalmas libidó-visszavonás követte,
amely rendszerint a gyász folyamatából vette ki a
részét.
Vannak azután olyanok, akiket talán "élményfüggõnek"
nevezhetnénk. Annak, aki ebbe a típusba tartozik, sok szerelmi
élménye van, de a tárgyak és az események
kimenetelének változatossága ellenére érzéseinek
minõsége mindig ismétlõdik. Minden alkalommal
ugyanúgy csak saját megigézettségére
vagy éppen szenvedésére figyel, és ezt az érzést
táplálja magában. Mindennél inkább a
saját érzelmeinek intenzitása számít
neki. A költõk ezt sokszor tudják is magukról.
Ez a típus magát az élményt részesíti
elõnyben, így aztán lekicsinylõen gondol annak
megvalósíthatóságára. Talán még
keresi is azokat a gátakat, amelyekkel a "fehérizzásig"
hevülõ érzelmeit elrekesztve tarthatja. Valószínûleg
a "narcisztikus libidinális típushoz" tartozik (Freud,
1931), aki az erotikus életében jobban szereti, ha maga szerelmes,
mint ha õ az, akit szeretnek. Az ilyen személy énjében
nagy mennyiségû levezetendõ agresszivitás van,
emiatt fogékony arra, hogy aktív legyen, és erõs
benyomást tegyen másokra mint "személyiség".
Ez a jellemzés mindkét nemre érvényes. Freud
megjegyzi, hogy e típus tanulmányozásával nem
sikerült volna feltárni a felettes-ént. Az, hogy a típusba
tartozók elõszeretettel lesznek szerelmesek, tehát
hogy a tárggyal szembeni túlmegszállásuk valójában
védekezés, még ha labilis is, a felettes-énjükben
felgyülemlõ szabad agresszióval szemben.
A beteljesülés és az öngyilkosság között,
a különbözõ szerelemi típusok skáláján
van egy, amelyet rendszerint mazochisztikusnak nevezünk. Ebben is
felfedezhetõk a közelmúltbeli vagy éppen a nagyon
régi tárgyvesztések nyomai. E tárgyvesztések
egy része az idealizált figurák összeomlásaként
írható le, amelyeket az egyén bûnös diadalként
él meg; ez pedig elfogadhatatlan, ezért meg nem történtté
kell tenni. A személy ezáltal ugyanarra a sorsra jut, mint
a bukott vagy megsemmisült ideál. Az ilyen szerelmi kapcsolatok
csaknem az öngyilkosságig vezetnek, a bûntudatot pedig
morális megsemmisülés elégíti ki.
Ilyen volt Oscar Wilde Alfred Douglas iránti szerelme; utóbbi
a végzet asszonya volt homoszexuális kiadásban. Wilde
tízéves volt, amikor apját, Sir William Wilde-ot,
a neves orvost egy komplikált becsületsértési
ügyben állították bíróság
elé, mert viszonya volt egy fiatalabb páciensével.
Az ifjú hölgy becsületét a bíróság
nem értékelte valami nagyra, mert csak negyed penny kártérítést
rótt ki, de Sir William azzal, hogy nem volt hajlandó vallomást
tenni, bûnösségét bizonyította. Oscart
tizennégy évesen óriási izgalomba hozták
a jogi fejleményekrõl hallottak, és arról fantáziált,
hogy valamikor majd neki is a meg kell jelennie a bíróság
elõtt a "Regina versus Wilde" ügyben. Vágya aztán
apjáéval csaknem azonos körülmények között
teljesült, Douglas szüntelen kísértései
folytán. A De Profundis, ez a szívszorító
szerelmi dokumentum bemutatja az odaadást, amellyel a szeretett
személy szeszélyeit kielégítette, és
a tragikus próbálkozásokat, amelyekkel Wilde ki akarta
szûrni a szerelmébõl az ambivalenciát, és
önérdekének kioltását egészen a
morális öngyilkosságig hajszolta.
Az efféle kimenetel nem ismeretlen a pszichoanalitikus gyakorlatban.
Freud utalt arra, hogy a férfi szerelmi életében milyen
nagy szerepet játszanak a narcisztikus nõk. Szerinte a férfi
ilyen vonzalmaiban a tárgyon keresztül igyekszik visszanyerni
elveszett nárcizmusát. A hideg, narcisztikus, hatalomvezérelte
nõk, akikben túláradó péniszirigység
munkál, vonzzák azokat a férfiakat, akik egész
életükben az ödipális bûn miatt vezekelnek.
Az ilyen nõk szüntelenül a tárgy alárendelésére
és lefokozására törekszenek. Somerset Maugham
Örök szolgaság és Heinrich Mann Ronda
tanár úr címû regénye (illetve az
utóbbiból készült film, A kék angyal)
azért arathatott olyan széles körû sikert,
mert univerzális veszélyt dolgoz fel: a szerelem általi
önmegsemmisítést. Ezek a mûvek azt mutatják
be, hogy a férfi megtagadja a szerelmi tárggyal szembeni
agressziót, miközben a leigázottságig függ
szerelmétõl, továbbá azt a passzív feminin
védelmi fantáziát, amelyben a férfi feláldozza
férfiasságát és becsületét, hogy
ezzel örömet okozzon tárgyának, és megelõzze
annak elvesztését. Az ilyen helyzetek kimenetele attól
függ, hogy az énben milyen mennyiségû szabad agresszió
van. Tragikus végkifejlet is elõfordulhat, de éppígy
elképzelhetõ az is, hogy egy valamelyest gyenge, de mûködõképes
házastársi alkalmazkodás alakuljon ki.
Az önmegsemmisítés tárgyalását
Thomas Mann korai novellájával, a Friedemann úr,
a törpével3 (1897) szeretném zárni. A történet
címszereplõje egy gyermekkora óta nyomorék
fiatalember, aki az érzelmi élet lehetõségét
egy kora kamaszkori csalódás után zárta el
maga elõl. A harmincas éveiben aztán hirtelen kétségbeesetten
beleszeret az új megyeparancsnok gõgös, hideg, fiús
természetû feleségébe. Az érzés
teljesen legyûri, és egy éjjel a tóparton térden
állva szerelmet vall a nõnek, aki energikusan visszautasítja
és ellöki. A férfi elesik, és teljesen megalázva,
"kéjes haraggal" és "önmagától undorodva"
mászik el, hogy a tóba fojtsa magát. Mondhatjuk, hogy
szimbolikus értelemben meg nem történtté teszi
a születését, és a halálban egyesül
a végtelennel.
Összefoglalva: a szerelem egyedülállóan emberi,
különleges érzelmi állapot, amely anya és
gyermek elkülönülésének meg nem történtté
tételén alapul, és arra irányul, hogy a különválás
mellett a késõbbi fontos tárgyvesztéseket is
meg nem történtté tegye. Ez teszi érthetõvé,
hogy a szerelmet gyakran tárgyvesztés, illetve a tárgyvesztés
meg nem történtté tétele, azaz tulajdonképpen
a tárgy visszaállítására és visszaszerzésére
irányuló igény hozza mûködésbe.
Ez a tendencia súlyos regresszió felé visz, amely
a tárggyal való összeolvadáshoz vezet. Kosztolányi
Dezsõ az ifjúi szerelem eksztatikus állapotában
így írt: "Az éjszaka csöndjében, úgy
tûnik egyek vagyunk teljesen. Néha nem tudom, te vagy-e én,
vagy én vagyok-e te." ["In the silence of the night it seems
that we are completely one. Sometimes I don't know whether you are I, or
I are you?"] És elragadtatása tetõfokán
így kiát fel: "te, én!" [thou, I!].4 E. E. Cummings
egy sorba sûrítve fejezi ki ugyanezt: "For love are in you
am in i are in we".5
A regressziót az is elõmozdítja, hogy az én
funkciói közül több, de elsõsorban is az észlelés
szexualizálódik. Ebbõl eredeztethetõ az a megfigyelés
is, hogy a szerelem vak, illetve hogy Cupido szeme mûvészi
és népmûvészeti ábrázolásokon
egyaránt (Panofsky, 1939) gyakran be van kötve. A szerelem
elönti az én ítélõképességét
és anticipáló funkcióit is, amelyek ilyenkor
a tudatalatti kívánságok befolyása alatt mûködnek.
Platón a Phaidroszban tér ki a szerelem õrültségére,
Pico della Mirandola pedig kijelenti, hogy "Ámor azért vak,
mert az értelem fölött áll." Ez az állapot
egy olyan stádiumot elõidézõ strukturális
regressziónak felel meg, amikor az én-funkciói még
nem megfelelõen váltak külön a szükségletkielégítéstõl.
Az én funkcióinak szexualizálódása teszi
lehetõvé a tárgy túlértékelését,
ami az ambivalencia ellenmegszállásául szolgál.
Az én így nem érzékeli a hanyatlást.
Épp ellenkezõleg, az én narcisztikus megszállásának
kiürülése idõlegesen a gazdagodás élményéhez,
az életteliség érzésének fokozódásához
vezet. Az énfunkciók szexualizálódása
járul hozzá ahhoz, hogy a külvilág rendkívül
erõs érzékletek formájában lesz észlelhetõ.
Az embernek intenzív tárgymegszállásra van
szüksége ahhoz, hogy élettelinek érezze magát.
A szelf mentesül az agresszió feszültségétõl.
A szerelem kezdeti fázisában jelentékeny a pregenitális
gyengédség szerepe ezért a szerelmes türelmes
, nemcsak a cél gátoltsága miatt, hanem azért
is, mert a bõr és a testhõmérséklet
korai libidinális pozíciói túlzott mértékben
vannak megszállva.
Ez az állapot három irányba alakulhat tovább.
Az olyan én esetében, ahol a tárgykapcsolat nagyrészt
redukált ambivalenciával, magas fokú védelmi
kapacitással és a megszállás mobilitásával
jár együtt, a valóságérzéket nem
rohanja le teljesen a szexualitás. Az ilyen én nagymértékû
regressziót enged meg, és felhagy az szelfbe történõ
narcisztikus befektetéssel mégpedig a miatt a remény
vagy kilátás miatt, hogy a szelf befektetését
majd a tárgy biztosítja azzal, hogy viszonozza a szerelmet,
tehát a tárgy szolgáltatja majd a narcisztikus pótlékot.
Ha ezt szexuális beteljesülés követi, akkor az
énfunkciók deszexualizálódnak, és az
elragadtatottságot a szeretetnek nevezett állapot, a kölcsönös
függés és az elkülönültség elfogadása
váltja fel, ami stabil elégedettséget biztosít.
Úgy tûnik, a korai veszteség vagy megfosztottság,
a nem teljes különválás és/vagy a hosszabbra
nyúló ragaszkodás a tárggyal való összeolvadást
támogatná, emiatt a "szerelembõl" szeretetbe
való átmenet nehézséget jelent.
A következõ lehetséges kimenetel az, amikor a tárgy
útját állja a beteljesülésnek. Ha a visszautasítást
átlagos, jól integrált én szenvedi el, akkor
az egyén elõbb-utóbb elfogadja a valóságot,
és visszavonja szerelmét. Az új tárgy megtalálása
viszont a libidó immobilitása mellett több tényezõtõl
is függ: az befektetés mennyiségétõl,
a tárgykapcsolatok szélességétõl, és
a narcisztikus sérülés mértékétõl
függõen is különbözõ lehet. Ezek a tényezõk
az élet során nem állandóak. Az emberek el
szokták marasztalni a túl mozgékony libidót
ez azokból a cinikus viccekbõl is kitûnik, amelyek
az alkalmazkodás folyamatát érintik, amely jelen elemzés
tanulsága szerint valójában igen hasonló a
gyász folyamatához.
A harmadik lehetséges kimenetel szerint a tárgy a beteljesülés
útjába áll, ezzel a szerelem eleve viszonzatlan lesz,
vagy pedig egy idõ után hagyja el a szerelmest, és
ezáltal visszavonja a beteljesülést. Nagymértékû
ambivalencia és narcisztikus alkat esetén az én azonosul
a "rossz tárggyal" és magára ölti azt. A
frusztráló "rossz" tárggyal való azonosulás
motívuma a szerelem, az oka viszont a frusztráció
miatt támadt gyûlölet. A szelf és a tárgy
egyesül, de a szabad agresszió ellene fordulhat ennek az egyesített
szelfnek és tárgynak, és mindkettõvel végezhet.
A kedves karjában keresett feledést ekkor végül
a zord öngyilkosság adja meg.
Ennek fényében már jóval érthetõbb
Freud meghökkentõ állítása, hogy a szerelem
és az öngyilkosság egyszerre állnak szemben egymással,
van köztük hasonlóság is. Szerelem esetén
a szelfet a túlzottan megszállott "jó tárgy",
öngyilkosság esetén pedig a szelfen belülre került
"rossz tárgy" gyûri le.
Régóta tudjuk, hogy szerelem és halál között
a szexuális beteljesülés, pontosabban az orgazmus emberi
képessége alkot tökéletes átmenetet. Ferenczi
a Thalassában azt feltételezte, hogy a koitusz, legalábbis
a férfi számára, az anya testébe való
visszatérés pszichés realizációját
jelenti. A koitusz tehát meg nem történtté teszi
az különválás elsõ traumáját,
azaz a születést. Véleményem szerint e különválás
meg nem történtté tétele mindkét nemre
egyformán érvényes, és az orgazmusban következik
be. A teljes orgasztikus élmény csúcsán a szelf
és a tárgy összeolvad. Az ösztönös összeolvadás
egyidejûleg vezeti le a libidót és az agressziót,
a szelf pedig tolerálni tudja pillanatnyi kioltódását,
visszatérését a differenciálatlanságba.
A franciáknak teljesen igazuk van abban, hogy la petite mort-nak
kis halálnak nevezik az orgazmust. Az ember legélettelibb
pszichobiológiai élménye a halálra vetett pillantással
jár együtt. Úgy tûnik, hogy ez a jelképes
halál, amely az orgazmus élményében jelen van
ugyan nem az egyetlen, de a fõ biztosítéka annak,
hogy a szelf és a tárgyi világ nem pusztul el.
Befejezésül hadd emlékeztessek arra, hogy az utóbbi
évtizedekben a pszichoanalízis feltárta érzelmi
életünk legkülönbözõbb aspektusait. Elõrehaladást
értünk el a pszichés struktúrát és
az én funkcióit, illetve az agresszió szerepét
illetõ tudásunk finomításában. Ez a
dolgozat adalék az agressziónak a szerelem állapotába
történõ integrációjához. Úgy
tûnhet, hogy az elemzés hangja valamelyest védekezõ,
és tartózkodik attól, hogy hangsúlyozza a szexualitás
kiemelkedõ fontosságát az ember életében.
Ez nem így van. De a jelenlegi nyomással szemben, amelyet
részben az analízisen belüli, részben pedig annak
peremén elhelyezkedõ társadalmi alkalmazás
és félvallásos prédikálás nagyzoló
fantáziái jelentenek, ez a Freud-elõadás megfelelõ
alkalomnak tûnik, hogy újra kinyilvánítsam ragaszkodásunkat
Freud alapvetõ tételeihez.
Berta Ádám fordítása
|