Életének 92. esztendejében elhunyt Székács
István, a budapesti pszichoanalitikus iskola doyenje. Az évszázad
elején született, és végigélte a XX. század
forradalmait, háborúit, üldözéseit, részese
volt a század "csodáinak", tudományos, kulturális,
lélektani robbanásainak, és tartalmas, gazdag életét
majd' az ezredfordulón fejezte be.
Értelmiségi családban született, otthonról
hozta a másik ember tiszteletét, a toleranciát, a
nagyvonalúságot, a humánum elõtérbe
helyezését az anyagi valóság szorításával
szemben. A pesti orvoscsaládban természetes volt a tudomány
iránti kíváncsiság és igényesség,
a szellemi pezsgés, mely orvosi pályára indította.
Kiváló iskolák alapozták meg természettudományos
képzettségét: a biokémikus Hári Pál
és a belgyógyász Lévy Lajos. Fiatal orvosként
került kapcsolatba a pszichoanalízissel, nem utolsósorban
Lévy Lajosnak köszönhetõen. Róheim Géza
tanítványa lett, és a kiképzõ szemináriumokon
olyan szellemi partnerei voltak, mint Kovács Vilma, Bálint
Alice, Bálint Mihály, Bak Róbert, Pfeiffer Zsigmond,
Petõ András. Elsõ, nagy érdeklõdést
felkeltõ pszichoanalitikus elõadását 32 évesen
a párizsi nemzetközi konferencián tartotta Descartes
álomelemzésérõl. Elõadása kivívta
a szakma és személyesen a késõbbi etalon,
Melanie Klein elismerését. Korai pszichoanalitikus érdeklõdését mint a kortársakét általában természetesen
a bécsi iskola irányította, de már az 1937-es
elõadásában felfedezhetõ a tárgykapcsolati
szemlélet, melynek munkássága során elkötelezett
híve lett. A harmincas években folyó pszichoanalitikus
kiképzését követõen 1950-ig aktívan
tevékenykedik, majd húszéves kitérõ
után ezalatt természettudományos kutatómunkát
végez az underground helyzetet bátran vállalva tér
vissza a pszichoanalízishez. Páciensei elsõsorban
mûvészek, orvosok, pszichológusok Utóbbiak hamarosan
tanítványokká válnak, és indul az a
huszonöt éves periódus, amelyben Székács
Tanár Úr köré csoportosul egy tárgykapcsolati
szemléleten nevelkedõ munkacsoport. Nyitottságára
és az új iránti fogékonyságára
jellemzõ, hogy elméleti szemináriumain szívesen
foglalkozott a pszichoanalízis új irányzataival, így
igen korán került feldolgozásra Kernberg munkássága.
Kutató szellemét mindig is izgatta a kreativitás
fogalomköre, tudattalan motívumai. "Átlátszóság
és kreativitás" c. alapvetõ munkájában
nemcsak az átlátszó tárgy jelentõségét,
az alacsony szintû elhárító mechanizmusok kapcsolatát,
a szorongás szerepét vizsgálja a kreativitással
kapcsolatban, hanem felhívja a figyelmet kreativitás speciális
megnyilvánulására a pszichoanalitikus alkotó
gondolkodásban.
Székács István azt a pszichoanalitikus irányt
képviselte, mely közvetlenül Ferenczi Sándortól,
a pszichoanalízis mai arculatának kialakítójától
eredt, és Kovács Vilmán, Róheim Gézán
keresztül jutott el hozzá. Az etno-pszichoanalitikus Róheim
Géza technikai megközelítése már magában
foglalhatta azt a flexibilitást, ami jellemzõ volt Székács
István pszichoanalitikus technikájára: helytelennek
tartotta a terapeuta merev passzivitását, de ennek feloldását
csak határozott keretek között tudta elképzelni.
Kiképzései bátorították és lehetõvé
tették tanítványai számára az alkalmazott
pszichoanalízis megvalósítását, a klasszikus
pszichoanalízis kereteinek bõvítését
a szociális és egészségügyi ellátás
széles területein.
Határozott álláspontja volt a pszichoanalitikus
személyiségére vonatkozóan: mély önismereten
alapuló objektív, szerény, empatikus, tapintatos magatartás,
a beteg megértése, elfogadása, amely magas szintû
elméleti képzettséggel párosul. Kiképzéseiben
és az elméleti szemináriumokon nagy súlyt helyezett
az indulatáttétel-viszontáttétel sokrétû
megértésére és kezelésére, a
viszontáttétel folyamatos elemzésére való
képesség elsajátítására. Olyan
terapeutára van szüksége a betegnek, aki tisztában
van saját nárcizmusával, kézben tartva és
folyamatosan elemezve saját érzelmeit és indulatait
úrrá tud lenni a kezelés folyamán létrejött
nehézségeken.
Magam a kiképzés idõszakában egy pszichoterápiás
ambulanciát váltottam fel egy sokak számára
igen megterhelõ területtel és kezdtem el rákbetegekkel
foglalkozni. Valószínû eredménytelen lett volna
ez a próbálkozás, ha nem kapom meg Tanár Úrtól
azt az alapot, melynek birtokában biztonsággal lehet mozogni
az életet fenyegetõ betegség kapcsán, a legmélyebb
regresszióban lévõ, az élet-halál határán
táncoló betegekkel. A rákbetegekkel folytatott pszichoterápiás
munka megerõsítette a kiképzõ analitikustól
elsajátítottakat: a technikai rugalmasságot, hiszen
a testi szenvedés gyakran lehetetlenné teszi a tradicionális
kommunikációt, a verbalizálást és
mégis, Melanie Klein preverbális gyermekanalíziséhez
hasonlóan értékes anyag kerül felszínre,
ez pedig igen eredményesen dolgozható át. Tanár
Úrtól tanulhattam meg, hogy nem kell félni a regressziótól
és az indulatáttételi-viszontáttételi
mélységektõl, de tudni kell felismerni, elemezni és
kezelni azt. Megerõsítést kaptam, hogy az analitikus
"narcisztikus gõgjének" átdolgozása
nélkül nem tartható fenn az érdeklõdés
és a feltétel nélküli alázat a másik
ember, a páciens iránt ami pedig olyannyira fontos eleme
a FerencziKovács Vilma-féle, és talán kimondható:
a székácsi pszichoanalitikus iránynak.
Az alkotómûvészek kiváltsága adatott
meg számára, a hosszú életû képzõmûvészek
sorsa: a jelenségek, a természet csendes szemlélete,
az érzékszervek állandó készenléti
állapota a hallható, a látható, a tapintható
befogadása. Megkínlódnak vele, analizálják,
szintetizálják, majd mûvé formálják.
Székács Tanár Úr 92 éves koráig
érzékelt, befogadott, szétbontott, analizált,
interpretált és felvállalt, elfogadott. A huszadik
század elejének új szellemisége, a pszichoanalízis,
valamint a tudomány tisztelete élete meghatározó
elemévé vált. Az alkotás öröme és
ereje, képzõmûvész felesége szeretete
és támogatása hosszú és tartalmas élettel
ajándékozta meg. Szerette az életet, a természetet,
árnyékban üldögélni, a kaktuszokat, a kamarazenét,
a hömpölygõ és gigantikus wagneri muzsikát,
a XX. század új csodáját, a számítógépet,
szeretett elmélyedni Mozart és apja levelezésében.
Világpolgár volt, négy nyelven kommunikált
a legmagasabb szinten, és humorizált, mesélt vicceket,
ha helye volt, akár a díványon is. Kristálytiszta,
biztató tekintet, rugalmasság, tolerancia, melegség,
a valóság és a vágyak, az én és
a másik közötti világos és egyértelmû
határok, tévedhetetlen értékítélet
a racionalitás tekintetében, az ember és a tudomány
feltétlen tisztelete ez volt a Tanár Úr!
A pszichoanalízist tudta, mûvelte, és ismereteit
képes volt megosztani tanítványaival.
Köszönjük az örökséget!
Muszbek Katalin,
az egyik szerencsés tanítvány
|